Aside

Sewing Friday ☺️l

Vrijdag is echt mijn dag. Vanmorgen vroeg op, eerst naar de fysio, dan boodschappen doen met het resultaat dat alle taken om 10 uur al waren gedaan 😏. Vriendin L appte voor een wandeling en dat werd hoog tijd na te veel binnen zitten in de Kerstvakantie. We sloten af met een kopje koffie bij mijn ouders en om half 12 was het Sewing time…..

Friday really is my day. I was up early this morning, first to the physical, then running for shopping with the result that all tasks were done at 10 am. Girlfriend L aksed for a walk and that was a splended idea after too many sitting indoors during the Christmas holidays. We finished off with a cup of coffee at my parents and at half past 11 it was Sewing time …..

Deze week liet ik het eerste plaatje zien van het nieuwe experiment. Dit patroon heb ik gisteren met Juf Jolanda besproken. We hebben besloten nog enkele aanpassingen te doen. Omdat mijn coupenaad 7 cm is was ik bang dat er te veel stof onder de plooien zou vallen en ik wist niet hoe ik de stof moest knippen. De aanpassingen beschrijf ik hieronder.

This week I showed the first picture of the new experiment. Yesterday I discussed this pattern with Teacher Jolanda. We decided to do a few adjustments. Because my bust dart is 7 cm , I was afraid that too much fabric had to be fold under the pleads and that this would not fall nicely and beside that I didn’t know how to cut the fabric. The adjustments I will describe below.De groene lijn heb ik open geknipt, de 1cm die ik had geschoven heb ik teruggelegd op de middenlijn van de figuurnaad B. De blauwe plooi werd hierdoor iets smaller. De rode onderste plooi in stippellijn heb ik gesloten. Hiervoor in de plaats heb ik de ruimte die ontstond door het sluiten van de rechter coupenaad A te verdelen over 2 plooien, rood 1 en 2. De brede gele lijn is de hals, die heb ik later ruim 2 cm verlaagd. Als je dan het patroon dichtvouwt op de plooien kun je het patroon gelijk knippen met de schouder zodat de vorm links ontstaat.

At first I cut the green line open again, I put back the 1 cm that I had put on the center line of the dart B. By that the blue plead became slightly narrower. I closed the red lower plead in dotted line. Instead I divided the space that was created by closing the right bust dart in 2 pleads, in red 1 and 2. The bold yellow line is the neckline, which I later lowered by 2 cm. By folding the pleads you see how to cut the pattern along the shoulder so that the form shows at the left.

Na het knippen van de stof heb ik de plooien gemarkeerd op de stof zodat ik precies kon zien hoe deze gevouwd moesten worden. Het in elkaar zetten ging super snel. De Punta di Milano is een super fijne stof die niet rafelt, locken is dus niet nodig. De hals heb ik afgezet met een schuine bies. Hiervoor heb 90% van de halswijdte genomen waardoor deze mooi plat valt. Voor de zoom van de mouwen en rok heb ik een leuke siersteek gekozen. Deze steken geven net wat meer rek waardoor hij niet knapt. Om 16:30 was de jurk klaar, helaas te laat om buiten mooie foto’s te maken. Dus ik hoop dat je op de foto’s genoeg details kunt zien.

After cutting the fabric I have marked the fonds on the fabric so that I could see exactly how they had to be fold. The stitching went super fast. Punta di Milano is a super fine fabric that does not fray, locking is not necessary. The neck I have trimmed with a band. I use 90% length of the neckwidth, by this it lies nice flat. For the hem of the sleeves and skirt I have chosen a nice stitch. These stitches give just a little more rack making it not revamp. At 16:30  the dress was ready, unfortunately too late to make nice outdoor pictures. So I hope you can see enough details on the photos.

3 gedachtes over “Sewing Friday ☺️l

Geef een reactie